We hebben Daniel veelvuldig ingezet als improvisatietheateracteur, forumtheateracteur en het leiden van korte, interactieve workshops voor met name deze bovenstaande gelegenheden. Daniels werkwijze kenmerkt zich door een flinke dosis humor, zijn kennis van onderwijs en hulpverlening, het vermogen om informatie om te zetten naar een theatraal beeld dat inzichtgevend is voor het publiek en zijn algehele publieksbenadering. Hij weet door zijn humor snel sympathie op te wekken van het publiek, wat direct een basis legt om daarna ook confronterend te kunnen zijn. Je kunt merken als je met Daniel werkt, dat hij zich altijd bewust is met wat voor publiek of doelgroep hij te maken heeft, maar blijft in alles wat hij doet wel dicht bij zichzelf. Daarbij is Daniel een gewoon een ontzettend leuke collega, altijd vrolijk. Hij zegt wat hij doet en doet wat hij zegt.
Toos Ligtenberg
De Lichte Kwelling
Onze groep 4 was geen makkelijke groep. De meeste kinderen waren druk en reageerden sterk op elkaar. Ook was er regelmatig pestgedrag. De rustige kinderen kwamen vrijwel niet aan bod. Het was iedere keer een uitdaging om de goede plek in de groep voor de drukke kinderen te vinden. De leerkrachten waren eerder strategen dan mensen die les gaven. Orde en rust waren er wel, maar het kostte de leerkrachten heel veel moeite. Het gevolg was dat de leerresultaten achterbleven en de leerkrachten in een negatieve spiraal kwamen.
We hebben toen de hulp van Daniël ingeroepen. Hij
ging op een ontspannen manier, zowel met de kinderen als met de leerkrachten
aan het werk. Hij nam kinderen individueel of in groepjes mee en ging met ze
schilderen, knutselen of een spelletje doen. Op deze wijze gaf hij hen aan waar
ze goed in waren en wat ze beter konden doen. Bij de leerkrachten benadrukte
hij om voortdurend te proberen het positieve uit de kinderen te halen en dat
heel veel aandacht te geven in de groep. Het negatieve gedrag moesten we wel
benoemen en bestraffen, maar zoveel mogelijk individueel, zodat de rest van de
groep hier geen hinder van had. Positief gedrag gingen we nadrukkelijk belonen,
zodat de kinderen doorkregen dat je met positief gedrag veel verder komt dan negatief
gedrag.
We hebben de adviezen van Daniël omgezet in
daden en het resultaat was al snel merkbaar. Hij benadrukte ook bij ons als
leerkrachten wat goed ging en stimuleerde ons het beste uit onszelf te halen.
Als het niet lekker liep konden we dat met hem bespreken. Hij hielp ons anders
te denken over negatieve gebeurtenissen door deze om te buigen en op een
positieve manier weer aan de slag te gaan.
Als leerkracht kwamen we uit een negatieve
spiraal en kregen op den duur weer positieve energie vanuit de kinderen. .
De tips en de adviezen zijn meegegaan naar de
volgende groep. Wij, als leerkrachten van groep 4, gaan deze tips ook gebruiken
voor onze nieuwe groep.
Juf Jaaike en juf Marijke
Juf Jaaike en juf Marijke
Ik heb Daniel gevraagd te helpen bij probleem met persoonlijke ontwikkeling in de pubertijd. Hij heeft hier op speelse, humoristische en vakkundige wijze binnen ongekend korte tijd erg veel resultaat geboekt. Daniel heeft mij, ondanks dat ik hem al erg lang ken, weten te verrassen met zijn outside the box benadering. Ik geniet nog elke dag van de resultaten.
Groener Gijs,
Voor het creëren van een goed groepsgevoel heb ik Daniël gevraagd als eerste gastdocent voor onze eerstejaars bij Kids College Apeldoorn. Ik ken Daniël al langere tijd en weet dat hij als geen ander sfeer kan scheppen en kinderen voor zich kan winnen! Fantastisch hoe hij door zijn verhalen de kinderen een middag lang kon boeien en enthousiasmeren! Met zijn humor en creativiteit heeft hij deze middag de kinderen zowel handvatten gegeven voor de omgang met elkaar als gewoon een ontzettend leuke middag bezorgd! En dat is ook precies waar KCA voor staat, leren én plezier! We zien je graag in februari weer, Daniël!
Lieke van der Palen, Projectcoördinator KCA
Daniel geeft op een ontspannen en af en toe humoristische wijze je de ruimte om te komen tot zelfreflectie. Hij is nuchter, helder en kan goed afstemmen op de persoon die hij tegenover zich heeft. Kan je in eigen kracht zetten. Hij weet de koers vast te houden, maar kan hierin ook loslaten en eventueel bijstellen. Een heerlijk mens waarbij je je snel op je gemak voelt en daarom ook heel uniek!
Marjolein Nieuwenhuisen, Coördinator Home-start Enschede
Al een aantal keren heb ik in mijn trainingen gebruik gemaakt van de acteurskwaliteiten van Daniel. Daniel weet personages neer te zetten waar de deelnemers goed mee kunnen sparren en oefenen. Daarnaast denkt hij op een constructieve manier mee in trainingen met als doel het leervermogen van de deelnemers te vergroten.
Martin Klaver, Trainer/ teambegeleider at VeldKlaver advies
In onze groep 7 was van alles aan de hand: leerkracht overspannen, wisselende invallers die niet meer voor deze groep wilden. Het was voor de kinderen echt overleven in de groep. Schreeuwen tegen elkaar en tegen de leerkracht. Elkaar niet accepteren. Niet willen leren. Daardoor ontstonden er leerachterstanden en kregen de kinderen ook faalangst en een minderwaardig gevoel. We hebben toen de hulp van Daniel ingeroepen. De eerste dag dat Daniel er was, zat de leerkracht, die deze dag voor de groep moest haar ogen uit te kijken. Wat veel leerkrachten probeerden, lukte Daniel heel snel. Hij had binnen een uur het vertrouwen van de leerlingen en ze hingen aan zijn lippen. In de weken die daar op volgden ging Daniel steeds met groepjes aan de slag, zodat ze leerden hoe ze wel met elkaar hoorden om te gaan. De kinderen hadden dit vaak niet eens door ('We gingen alleen maar schilderen'), maar ondertussen veranderde de sfeer langzaam aan in de groep. Bij het eindgesprek gaf Daniel de nieuwe leerkrachten veel tips om groep 8 goed te starten. Zijn aanwezigheid in groep 7 en de tips voor groep 8 hebben resultaat gehad. De kinderen willen weer leren en gaan goed met elkaar om. Het blijft een zorgengroep, maar nu hanteerbaar.
Annemieke Steenbergen, IB'er T@lent Doorwerth
Een klas waar het niet goed gaat. Leerkrachten die stuklopen, invallers die weglopen, ouders die boos binnenlopen. De nachtmerrie van een directeur. Ongelukkige kinderen die vechten tegen zichzelf en elkaar. Daniel heeft het talent om zo’n klas in te gaan en de situatie dusdanig te veranderen dat ook na zijn vertrek de enorme verbetering nog merkbaar is. Geen klas te moeilijk, geen kind te lastig. Door zijn voorbeeld en uitstraling raken leerkrachten geïnspireerd en krijgen vaardigheden aangereikt om hun eigen kwaliteiten te verbeteren. Door een groot scala aan werkvormen raakt hij ook het individuele kind, waardoor verbeteringen op alle niveaus waarneembaar zijn. Crisis in de groep? Daniel in de school!
Ronald de Bie, interim directeur Penta Rho
Tijdens een training 'Gespreksvoering' is het erg goed om na een gedeelte theorie de gesprekken te gaan oefenen, 'hoe werkt het in de praktijk'. Je kent het wel 'je collega is de leidinggevende en jij speelt de werknemer'. Dit werkt vaak heel onnatuurlijk. Je kent je collega te goed en hij/zij moet een rol aannemen die misschien helemaal niet bij hem/haar past. Er wordt vaak meer gelachen dan dat je daadwerkelijk de theorie in de praktijk brengt. HÆD is om deze reden de samenwerking met Daniel Groener aangegaan; een acteur is ideaal om in te zetten zodat het gesprek 'net echt' lijkt. Daniel geeft perfect de belevingswereld van de gesprekspartner weer. Als je de 'verkeerde' vragen stelt dan laat hij je dat verbaal en non-verbaal ervaren dat je niet op de goede weg zit en zo ook bij de 'juiste' vragen zodat je gestimuleerd wordt om het gesprek goed te vervolgen. De cursist overhandigt Daniel een case die hij/zij graag wil oefenen. Ik heb ervaren dat Daniel dit perfect weergeeft waarbij de reacties veelal zijn dat ze het gevoel hebben dat het net leek of hij de persoon van de case zelf was. Voor HÆD een ideale methode voor een optimaal leereffect van een training.
Lilian Eijkelkamp, Partner / Coach, HÆD
Ik ken Daniël als een enthousiast en betrokken persoon. Als hij ergens voor gaat, gaat hij er volledig voor. Zo is het ook met zijn inzet voor anderen. Hij gaat altijd voor het maximale resultaat: 99% is voor hem niet voldoende.
Jan Bouke Zijlstra, raadsgriffier, Gemeente Raalte
Daniel is een uniek en energiek mens, met een duidelijke missie: meer plezier in onderwijs. Zijn trainingen zetten de leerkracht in de hoofdrol. Daniel inspireert, speelt voor, zet de ander in eigen kracht en leert iedere leerkracht de regie over de eigen klas te voeren. Spel wordt werkelijkheid en de dagelijkse praktijk een fantastisch spel.
Marlijn Nijboer, owner, Taalstudio Marlijn Nijboer
Daniel heeft een warme vrolijke uitstraling! Zalig om met hem te werken! Een heerlijke verteller!
Aafke Bruining, Actrice on stage tv training and coaching, Free Lance
Daniel, Jij noemde de vorm van Het Slot "geniaal" en dat vond ik van jouw invulling van Het Slot! Je hebt een groot improvisatievermogen, je bent adrem, alert en weet je spel heel natuurlijk en geloofwaardig te houden. Je maakte van je rol als assistent Bas een af en toe beklemmende, maar ook grappige knakker. Veel dank voor je inzet en bijdrage!
Sjoeke-Marije Wallendal, Regisseur at stichting NijT & Collectief Kamer Opera Huis
Daniel is een wonder met kinderen. Het kind in Daniel is dan ook vlak onder de oppervlakte. Een fijne vent om mee te werken. Met een tomeloze energie en een hele positieve vibe. Met een hele duidelijke visie op de begeleiding van kinderen. Daniel kan van grote waarde zijn in het coachen van docenten en in andere projecten in het onderwijs. Daarnaast ontwikkelt Daniel zich op dit moment sterk als Verhalenverteller.
Rob Bults, Cultureel ondernemer pur sang
I know Daniel as a creative and talented school teacher. He is easy to connect with. Daniel has the ability to work with children without hierarchic needs, but with natural leadership, based on equality and mutual respect. With Daniel, children tend to feel free, save and understood. Daniel's approach creates a valuable basis for (young) people's development and stimulates responsible behavior and the natural desire for cooperation.
Arnoud Kas, Poptroubadour: Jouw garantie voor een geslaagd feest en vader
Daniel weet zijn goede gevoel voor humor op een mooie wijze te combineren met zijn tijdens de opleiding ontwikkelde coachingsvaardigheden. Als gecoachte voel je je direct vertouwd waardoor gesprekken makkelijk opgang komen. Door zijn manier van doorvragen weet Daniel goed tot de kern van een probleem te komen zonder dat de gecoachte het werkelijke probleem weet te ontwijken. Een zeer prettig persoon om door gecoacht te worden!
Emile Jager, Project Manager at Royal HaskoningDHV